درس سوم:
چشمتان را براى ديدن آن يك عيب كليدى تمام آثار هنرى بزرگ، تقويت كنيد!
فايدهى اين كار اين است كه مسلّح به ابزارى خواهيد بود كه در كمترين زمان ممكن و با صرف كمترين هزينه مىتوانيد تمام آثار هنرى بزرگ و كوچك و صاحبان آنها را تحقير كنيد. هنرمندى كه عيبجو نباشد، ناكامل است. اينكه فقط سرتان در لاك خودتان باشد و مينياتور بكشيد يا قطعهى موسيقى تصنيف كنيد، كافى نيست و موجب ترقّى نمىشود. بايد اين هنر را داشته باشيد كه به طور همزمان، از قدر و منزلت همتايان و رقيبانتان بكاهيد. ساعتى بعد از اينكه يك قطعه خط نستعليق ناب خلق كرديد، به يك قطعهخط استاد اميرخانى گير دهيد. به رغم آنچه در عالم هنر گفتهاند، سر در لاك انزوا نداشته باشيد و تنها به خلق اثر هنرى فكر نكنيد. سرتان را نيندازيد پايين! گردن مبارك درد مىگيرد. براى رفع خستگى هم كه شده سرتان را بالا بگيريد و سر در يقهى اين و آن كنيد و ببينيد استاد عبدالرّضايى و استاد موحد جديداً چه تابلويى نوشتهاند. هميشه يا به جنس مركّبى كه استفاده كردهاند، مىتوان پيله كرد يا به مضمونى كه برگزيدهاند. آنوقت براى نقد و هجو و دستانداختن دوستان و هماتايانتان هميشه راه كوتاه را انتخاب كنيد. بدانيد كه در هر اثر هنرى - حتّى بزرگ و متعلّق به بزرگان عالم هنر - دست كم يك عيب كليدى و اساسى وجود دارد. اگر چشمانتان را آنقدر تمرين داده باشيد كه بتوانيد آن يك عيب را در كوتاهترين زمان، بيابيد، ديگر به خصوص در جمع، مجبور نيستيد مجذوب عظمت بزرگان و آثارشان شويد و خودتان را باخت دهيد. بلكه به راحتى خواهيد توانست چشم بر همان يك عيب زوم كنيد و آن اثر هنرى را لجنمال فرماييد. گرچه از لشگر خنده اين رفتار را بيشتر در خصوص آثار هنرى در زمينهى خوشنويسى ديدهايم؛ ولى در خصوص تمام هنرها و تمام هنرمندان حتّى درجهى دو و سه صادق است. همانند لشگر خنده اگر قطعهخطى از شيخك را ديديد، هرگز اين قطعهخط را با آثار قبلتر و دونپايهتر شيخك به مقايسه ننشينيد تا مجبور به تحسين باشيد؛ بلكه در يك نگاه، آن يك عيب كليدى را بيابيد و بر آن انگشت ابهام و اشكال نهيد. تازه وقتى آن عيب را يافتيد، نوع بيان عيب در جمع هم بسيار مهم است. هرگز نگوييد: «آقاى شيخك! دست مريزاد. ولى سعى كنيد سر عين را كوچك بنويسيد!» بلكه بگوييد: «آقاى اميرخانى سر عينهايش را به اين خرابى نمىنويسد!»
|
+|
نوشته شده در سه شنبه یکم شهریور ۱۳۸۴ساعت 13:25  توسط شیخ 02537832100
|