شیخاص!
 
 
دنیای یک شیخ خاص
 

 اعجوبه‌ی فن قرائت: مصطفی اسمعیل
  مصطفی اسمعیل

mostafa esmaeel esmail

                                                    

                                                   

سوره‌ی بقره (مجلسی) از آیه‌ی «حافظوا علی الصّلوات و الصّلوة الوسطی»
این قرائت از استاد، نخستین نواری بود که از این اعجوبه‌ی فن قرائت به دستم رسید.
اوایل دهه‌ی ۶۰ شمسی بود و در قزوین می‌زیستم و بیشتر تحت تاءثیر قرائت عبدالباسط بودم.
در سایه‌ی آشنایی با استاد خطم جناب « احمد پیله‌چی » در مقوله‌ی قرائت قرآن نیز وارد محدوده‌ی پسند و سلیقه‌ی ایشان شدم. ایشان از نغمات فنی و پیچیده‌ی مرحوم مصطفی اسمعیل برایم گفتند
و نوار حاضر را برای شروع در اختیارم گذاشتند که به تدریج به شدت مجذوب و مفتون آن شدم.
شما هم گوش کنید و لذت ببرید!

>>> اینجا


سوره‌ی نجم، قمر، رحمن، حاقه
(زمان اجرا: یک ساعت و ربع)
این تلاوت مجلسی، شاهکار استاد مصطفی اسماعیل و شاید هنرمندانه‌ترین نوار این اعجوبه‌ی قرائت قرآن باشد که دارای نکات فنی و هنری بیشمار است که سال‌ها می‌توان راجع به آن صحبت کرد و حتی بر اساس آن تدریس نمود.
در دقیقه‌ی ۲۰ این تلاوت، به دنبال اجرای زیبای استاد روی کلمه‌ی «حکمة بالغة»، جماعت حاضر در مجلس از سر تشویق، همهمه می‌کنند. در این حال یکی از حضار فریاد می‌زند:
«استمعوا لکلام‌الله یا اخوان!» به کلام خدا گوش کنید برادران!
در اوایل دهه ۶۰ شمسی جناب محمّدکاظم ندّاف (از اساتید قزوینی قرائت قرآن حقیر)
بخش‌هایی از این اجرای مصطفی اسماعیل را در مسجد ملاّوردیخانی قزوین (محل مشهور جلسه‌ی قرآن ایشان) تقلید کرد و آن را با تحریرهای استثنایی خود زینت دیگری داد.

تلاوت استاد مصطفی اسماعیل >>> اینجا
تلاوت محمدکاظم نداف >>> اینجا (نوارش را  هر وقت در آرشیوم یافتم، قرار میدهم)

در ضمن مرحوم مصطفی اسمعیل سوره‌ی نجم و قمر را مکررآ تلاوت مجلسی کرده است. اما هیچکدام از آن‌ها به قوت اجرای فوق نیست. ضمن اینکه استادی ایشان در آن‌ها نیز موجود و ملحوظ است. لینک دو اجرای مجلسی دیگر از سوره‌ی مزبور را در زیر می‌‌آورم:
اجرای دوم نجم و قمر >>>
اینجا
اجرای سوم نجم و قمر >>> اینجا



سوره‌ی حجرات و ق مجلسی (اجرای اول)
>>>
اینجا
از مرحوم مصطفی اسمعیل اجرای مجلسی دیگری از سوره‌ی حجرات و ق در آرشیو شخصی بنده وجود دارد که نوارش را در تابستان ۶۶ شمسی از مشهد خریداری کردم.
طول این اجرا یک ساعت است و این امر حاکی از
قدرت قاری در جلب و جذب مخاطب و تنوّع نغمات او است.
دوبار  در دقایق ۱۰ و ۱۹، یکی از مستمعان که مجذوب تلاوت استاد شده است،
از ایشان با تعبیر «ملک‌القرّاء» یاد می‌کند.
در دقیقه‌ی ۴۹ و ۳۰ ثانیه نیز صدای قهقهه‌ی یکی از شنوندگان به گوش می‌رسد:
سوره‌ی حجرات و ق مجلسی (اجرای دوم)
>>>
اینجا
                                                                                                                                                       آپلود در ۹ مهر ۸۶



سوره‌ی حج مجلسی
(۱۸ دقیقه)

>>>
اینجا


سوره‌ی قصص مجلسی (اجرای دوم استاد)
(۳۳ دقیقه)
از نکات خاص این تلاوت آن است که در دقیقه‌ی ۳۰ آن
بعد از تلاوت آیه‌ی «فالهمها فجورها و تقویها» یکی از حضّار فریاد می‌زند:
«صلوا علی الحبیب محمّد»
و حضّار به رغم آنچه در جلسات اهل سنّت رایج است،
صلوات می‌فرستند و  حتّی یک نفر با تاءکید بیشتر جمله‌ی
«اللّهمّ صلّ علی محمّد» را تکرار می‌کند.
شاید این اجرا در جمع شیعیان یکی از کشورهای اسلامی انجام شده باشد.
>>>اینجا

                                                                                                             لينك سایتی حاوی اجراهای متعددی
                                                                                                                           از استاد مصطفی اسماعیل
                                                                                                                                                     >>>
اینجا

سوره‌ی احزاب مجلسی (ناقص)
در این اجرا مرحوم مصطفی‌ اسماعیل، بسیار سرخوشانه و مستانه می‌خواند و با کشش‌هایی از حدفزون. برای مثال دقّت کنید به کیفیّت وقف بر کلمه‌ی « و اصیلاً » که حتّی در انتهای مد، صدایی شبیه «ها» از سینه‌ی قاری خارج می‌شود. مجلس قرائت هم حالت بزمی دارد و مستمعان، بسیار سرکیفند و در تشویق‌ها گاه زیاد‌ه‌روی و احیاناً لودگی می‌کنند. در دقیقه‌ی ۲۰ یکی از حضّار، مصطفی‌اسماعیل را با عنوان « یا بلبل! » خطاب می‌کند که برای من تازگی داشت. استاد در این اجرا نیز در انطباق الحان انتخابی با معانی آیات از خود نبوغ نشان می‌دهد. دقّت کنید به « انّا لمّا طغی الماء » که اوج ناگهانی قاری روی کلمه‌ی « طغی » به خوبی حالت طغیان آب را القا می‌کند:
>>>اینجا
                                                                                                                                                  آپلود در ۲۷ بهمن ۸۶

سوره‌ی رعد۱ مجلسی (ناقص)
>>>اینجا
                                                                                                                                                  آپلود در ۲۷ بهمن ۸۶




عبدالباسط محمّد عبدالصمد

abdolbaset mohammad abdossamad

سوره‌ی غافر مجلسی
قبل از اذان صبح / ۲۵ رمضان‌المبارک ۱۳۶۷ شمسی
مسجد کبیر دوحه (امارات عربی متحده)
در آن سال مرحوم عبدالباسط در ماه مبارک رمضان به امارات دعوت شده بود
و قرائت ایشان به طور مستقیم از رادیوی دوحه پخش می‌شد.
 بنده بعد از یادآوری استاد خوشنویسی‌ام جناب احمد پیله‌چی مبادرت به استماع و ضبط آن ‌نمودم. مرحوم عبدالباسط بعد از قرائت، اذان ‌می‌گفت که اذان ایشان نیز تقدیم می‌شود.

>>> قرائت
>>> اذان عبدالباسط


امروز ۸ مهر ۸۶ مطابق با شب ۱۹ رمضان ۱۴۲۸ که مشاهده کردم برخی کاربران، واژه‌های «دانلود قرائت مجلسی عبدالباسط» را در گوگل سرچ کرده و به اینجا راه یافته‌اند، یکی دیگر از قرائت‌های مجلسی استاد را تقدیم می‌کنم.
امّا پیش از آن جا دارد از دوستی قزوینی یاد کنم که در اوایل دهه‌ی ۶۰ شمسی آرشیو قرائت خوبی در حزب جمهوری قزوین و نیز در منزلش داشت و شوق و علاقه‌ی او به بایگاهی اصوات قراء مصری مرا هم به این کار ترغیب کرد.
دوستم محمَدرضا قبادی که زمانی هم در هفته‌نامه‌ی محلّی ولایت قزوین در مورد فنون قرآن مطلب می‌نوشت.
از جمله در ۲۹ آبان ۷۵ به بهانه‌ی هشتمین ساگرد فوت مرحوم استاد عبدالباسط مطلبی نوشت که تصویر آن را مشاهده می‌کنید.


سوره‌ی رعد / عبدالباسط / مجلسی
>>> اینجا



سوره‌ی حج و بلد / عبدالباسط / مجلسی
در این قرائت مجلسی، استاد گام به گام شنونده را درگیر صوت و لحن خویش می‌کند. برای صدابالا و اوج
شتابی از خود نشان نمی‌دهد و بعد از مقدمه‌چینی و مهیاسازی گوش‌ها در دقیقه‌ی ۱۲ روی کلمات «سواءً العاکفُ فیهِ و الباد» شور و هیجان اوج‌گیری را در مستع می‌دمد.
در این فایل حاضر و اگر خطا نکنم در تمام نوارهایی که از این اجرا موجود است، به دلیلی که برای حقیر روشن نیست، در دقیقه‌ی ۲۳ و ۵۰ دقیقه، روی کلمه‌ی «ذلک» گام اجرا از نظر موسیقی عوض می‌شود و حس و حال تغییر می‌کند. در فایل حقیر در دقیقه‌ی ۳۱ و ۴۳ ثانیه قطعی و افتادگی وجود دارد که باید اصلاح شود.
>>>اینجا
                                                                                                                                                     آپلود در ۱۱ مهر ۸۶


سوره‌ی حاقّه و قدر / عبدالباسط / مجلسی
این نوار را جناب شیخ حسین علیخانی از روحانیون سیاسی و مطرح قزوین در بیست‌ساله‌ی اخیر،
در آذر سال ۷۰ شمسی در اختیارم گذاشتند.
>>>اینجا
                                                                                                                                                     آپلود در ۱۳ مهر ۸۶



سوره‌ی توبه / عبدالباسط / مجلسی
>>>
اینجا
                                                                                                                                                  آپلود در ۱۵ مهر ۸۶


سوره‌ی صف۱ ، حاقّه / عبدالباسط / مجلسی
>>> 
اینجا
                                                                                                                                                     آپلود در ۳۰ بهمن ۸۶

سوره‌ی صف ۲، انفطار / عبدالباسط / مجلسی
>>> 
اینجا   
                                                      آپلود در ۳۰ بهمن ۸۶
این اجرا دومین اجرای مجلسی سوره‌ی صف از مرحوم عبدالباسط است
که در آرشیو داشتم. در دقیقه‌ی ۷ و ۱۰ ثانیه روی کلمه‌ی «مصدّقا» لحنی انتخاب می‌کند که به خیال بنده صحیح نیست. تا نظر دیگر دوستان چه باشد؟



سوره‌ی واقعه / عبدالباسط / مجلسی
>>>
اینجا
                                                                                                                                                  آپلود در ۱۵ مهر ۸۶

  
محمّد صدّیق منشاوی

mohammad seddiq seddigh menshavi

سوره‌ی حشر و حمد مجلسی
این اجرا در شمار قرائت‌های کمیاب یا نایاب منشاوی است و ویژگی خاصش آن است که یکی از مستمعان، تحت تاءثیر آهنگ خوش تلاوت مرحوم منشاوی با صدای بلند گریه می‌کند و صدای هق‌هقش به وضوح در دقایق ۸ و ۱۵ ثانیه و ۹ به گوش ‌می‌رسد. نوار این قرائت را در اواسط دهه‌ی ۶۰ شمسی از دوست قاری قزوینی‌ام اکبر حاج‌فتحعلی گرفتم.
                               >>> اینجا                                    آپلود در ۱۵ مهر ۸۶
یادآوری: عکس فوق از مرحوم منشاوی را که در جای دیگر ندیده‌ام، در اوایل دهه‌ی ۶۰ از دوست قاری قزوینی‌ام «محمّدرضا قبادی» گرفتم و نمی‌دانم که ایشان از کجا تهیّه کرده بود. سال‌‌ها این عکس را روی یکی از نوارهای منشاوی در آرشیوم چسبانده بودم و امروز که به کمک اینترنت امکان انتشار آن را یافته‌ام، بسیار خوشنودم و دلشادم. این روزها (اواخر بهمن ۸۶) مدام در اندیشه‌ی آنم که تمام آرشیوم را در زمینه‌های مختلف در معرض دسترسی دیگران - حتّی آنان که ناشناسند، حتّی آنان که قصد سوء استفاده دارند - قرار دهم. از مرگ می‌ترسم. از زوال و اینکه جسم و جانم و نامم به زیر خاک برود و دیگر هیچ، بیمناکم. تنها امیدوارم این اقدامم در این میانسالی و در این ایّام که حس می‌کنم کم‌کم باید دست و پایم را برای رفتن از دنیا جمع کنم، مرا جاودان کند و بتوانم به این طریق تثبیت کنم که موجود مفیدی بوده‌ام. اگر بتوانم در این «بقیّةالعمر» که قیمتی برای آن نیست، حسابی نظم و انضباطی به بایگانی‌ام بدهم و آن را پخش و پراکنده کنم، دیگر با خیال راحت خواهم مرد.


اجرای معروف منشاوی از سوره‌ی حشر
 مجلسی

>>> اینجا

                                                                                                                                                آپلود ۲۶ بهمن ۸۶
سوره‌ی قصص مجلسی
>>> اینجا

                                                                                                                                                آپلود ۲۶ بهمن ۸۶

محمّد عبدالعزیز حصّان

mohammad abdolaziz hassan

سوره‌ی انعام
از آیه‌ی «قل تعالوا أتل ما حرم ربکم علیکم»
مکان و زمان تلاوت:
قبل از اذان صبح در
مسجد امام حسین(ع) قاهره
که به طور مستقیم از رادیو مصر پخش و ضبط شده است.
ابتهال و طواشیح انتهای نوار: ابراهیم اسکندرانی
>>>اینجا

سوره‌ی نساء مجلسی
از آیه‌ی:
«و آتوا الیتامی اموالهم و لاتتبدل الخبیث بالطیب»
قرائتی که تقدیم می‌شود، بسیار فنی و زیباست.
استاد حصان - قاری نابینا ولی روشندل - نفسی اندک داشته است
و به خاطر همین نقص و محدودیت، معمولا بخش‌هایی از قرآن را که دارای آیات کوتاه و مقطع است،
برای تلاوت برمی‌گزیده است.
در عوض در همان آیات کوتاه، نغمات متنوع موسیقی قرآنی را با مهارت می‌گنجاند.
او محدودیت و کاستی فیزیکی خود را بهانه‌ای برای هنرنمایی بیشتر می‌کرد
و این خود درسی بزرگ برای همه‌ی ماست.
یادش گرامی باد!
>>> اینجا


سوره‌ی فاطر مجلسی
>>> اینجا


استاد حمدی زامل

این استاد در شمار اساتیدی است که با تک‌اجرایش (بر روی آیات آخر سوره‌ی فرقان)
شدیدآ مرا در اواسط دهه‌ی ۶۰ شمسی مجذوب خود کرد.
«محمود حمدی زامل» در این قرائت با آنکه آشکارا تحت تأثیر شیوه‌ی
استاد راغب مصطفی غلوش است، در عین حال از ابتکار فردی غافل نیست و اجرایش
را با سلیقه و پسند خویش می‌آمیزد. دیگر اینکه در این اجرا سه نقطه‌ی مختلف از قرآن کریم را
به هم مونتاژ کرده و بدون فاصله و مرز مشخص به یکدیگر پیوند زده است. سیاق آیات آنقدر به هم نزدیک
انتخاب شده است که برای کسی که با قرآن کریم آشنایی عمیق نداشته باشد،
تشخیص مرز میان این سه قسمت آسان نیست.
امشب (۳ مهر ۸۶ مطابق با ۱۲ رمضان ۱۴۲۸) این اجرا را تقدیم می‌کنم
تا دوستانی که با سرچ «دانلود قرائت قاریان مصری» سر از این وبلاگ و پست در می‌آورند،
دست پر از اینجا بروند:
>>> اینجا را کلیک کنید!


برچسب‌ها: سید مصطفی صادقی, قرآن, مصطفی اسماعیل, غلوش
 |+| نوشته شده در  چهارشنبه یکم فروردین ۱۳۸۶ساعت 0:1  توسط شیخ 02537832100  | 
  بالا