فیلمبردار: محمد خوش‌نظر
دوربین: کانن، سون.دی، لنز: 85-15
ضبط: 18 خرداد 93، پارکینگ شیخ در قم
لینک دریافت فیلم

 

+ نوشته شده در  یکشنبه هجدهم خرداد 1393ساعت 0:0  توسط شیخ 02537832100  | 

ترانهء «چشم جادوی نگار»: اینجا را کلیک کنید!

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و هفتم اسفند 1392ساعت 2:36  توسط شیخ 02537832100  | 

هفده دی 88 / کارعمل: آواز من و ویولون عادل منصوری / کرمان، نزدیک میدان آزادی، کوچه بهمنیار
ما توبهء دیرینه شکستیم دگر بار - وز بند بد و نیک بجستیم دگر بار
در میکده رفتیم و دل و خرقه و سوگند - دادیم و نهادیم و شکستیم دگر
اندر صف اوباش برآسوده ز پرخاش - با دلبر قلاش نشستیم دگر بار
هرچند ز تیر مژهء تو دل و جان را - در معرکهء عشق بخستیم دگر بار
ای بسته زره‌وار سر زلف به عمدا - دل در هوس عشق تو بستیم دگر بار
المنة لله که به پیمانهء عشقت - از خواجگی خویش برستیم دگر بار

فایل صوتی: ر.ک J.4 فایل 881017


برچسب‌ها: پیگیری, کرمان
+ نوشته شده در  پنجشنبه سی ام خرداد 1392ساعت 23:7  توسط شیخ 02537832100  | 

در این فیلم هشت دقیقه ای که در محل یکی از ساختمان حوزهء هنری سازمان تبلیغات قم در سال 1379 با دوربین هندی کم من فیلمبرداری شده، آقای داوود چاووشی مدّاح ردیف دان قمی در حال آموزش یکی از گوشه های مایهء دشتی به هنرجویان است. بنده خودم هم در جایی از فیلم به خوانش شعر «ثوابت باشد ای دارای خرمن / اگر رحمی کنی بر خوشه چینی» می پردازم.
لینک دریافت فیلم:


برچسب‌ها: داوود چاووشی
+ نوشته شده در  جمعه بیستم اردیبهشت 1392ساعت 12:5  توسط شیخ 02537832100  | 

لینک دریافت فیلم: http://www.aparat.com/v/oDCTd

+ نوشته شده در  یکشنبه پانزدهم اردیبهشت 1392ساعت 14:57  توسط شیخ 02537832100  | 

حضورم به عنوان کارشناس آواز
مجریان: خانم فاطمه رکنی و فرید دهدزی

لینک دریافت فایلهای صوتی:

پنج فروردین ۹۲   /   ۲۴ فروردین ۹۲   /    ۲۵ فروردین ۹۲



در صورت کارنکردن لینک‌های فوق به این سه لینک رجوع کنید:
1 و 2 و 3


لینک فیسبوکی: اینجا


برچسب‌ها: فیسبوک
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و پنجم فروردین 1392ساعت 0:0  توسط شیخ 02537832100  | 

https://www.facebook.com/sheikh.seda/photos/a.136735826465238.25927.134418796696941/199414040197416/?type=3&theater


برچسب‌ها: حافظ
+ نوشته شده در  پنجشنبه سی ام آذر 1391ساعت 0:0  توسط شیخ 02537832100  | 

آواز ماهور من بر روی گوشهء نیریز و شعر انوری ابیوردی همراه با سه‏تار امید مظهری شاگرد استاد شجریان
مکان اجرا: تبریز، آموزشگاه استاد مظهری
زمان: بهار ۱۳۸۸ شمسی
لینک دریافت فایل صوتی: اینجا  لینک فیسبوکی: اینجا 
برچسب‌ها: تبریز
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و یکم آذر 1391ساعت 14:59  توسط شیخ 02537832100  | 

آواز چهارباغ من بر روی شعر ابوالقاسم حالت (به حریم قرب خدا کسی ز ره ریا ننهاده پا)
اجرا در پارکینگ منزلمان در قم در 26 مرداد 91
در فیلم مصاحبه‌ام برای جهاد دانشگاهی تهران
ضبط‌شده با دوربین کانن مدل دی.7 که بدنه‌اش در آن ایام چهار و نیم میلیون تومان قیمت داشت و محمدجواد باقری مستندساز و همکارش امیرحسین محمدپور کرایه کرده و به قم آورده بودند و کلی سوءال پرسیدند در خصوص موسیقی مذهبی و مسائل حاشیه‌ای آن و در نهایت فیلم را از آقای باقری در تهران یک کپی اش را تحویل گرفتم که با موتورسیکلت خودش به محل قرارمان در مقابل متروی دانشگاه شریف آورد.
لینک دریافت فیلم

برچسب‌ها: قم
+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و ششم مرداد 1391ساعت 0:0  توسط شیخ 02537832100  | 

لینک دریافت فایل صوتی
لینک فیسبوکی


برچسب‌ها: هاشم شریفزاده, فیسبوک
+ نوشته شده در  جمعه بیستم مرداد 1391ساعت 0:0  توسط شیخ 02537832100  | 

آواز و کارعمل بداهه در مایهء ماهور
اشعار: حافظ
(مدامم مست می‏دارد نسیم جعد گیسویش + زان یار دلنوازم شکری است با شکایت)
آواز: رضا شیخ محمّدی
سه‌تار: دکتر مجید وهبی‌زاده (پزشک کلینیک ترک اعتیاد)
ضرب: رضا وهبی‌زاده
مکان: پارکینگ شیخ / ۳ مهر ۹۰ / در حضور دوستان:
محمدرضا تقوی و پسرش حامد، آقای بشری و برادرش
دریافت فایل صوتی >>> اینجا


برچسب‌ها: سه‏‌تار, حافظ شیرازی
+ نوشته شده در  سه شنبه دوازدهم مهر 1390ساعت 0:18  توسط شیخ 02537832100  | 

در این اجرا گوشهء سیخی saiakhi در مایهء ابوعطا را برای دوستی که طالب آوازم شده
و به شماره همراهم زنگ بود، خواندم.
بیت از سعدی است و در ادامهء آن به جای تحریر «صمدی»
که در کلاس‌های ردیف بدون کلام اجرا می‌شود، دو بیت شعر قرار دادم:
نروم ز در تو به کوی دگر - نزنم قدحی ز سبوی دگر
ز غمت دل من همه شب شده خون - تو به حیله فشان سر موی دگر
بیت نخست سرودهء بنده و بیت دوم را امیر عاملی قزوینی به سفارش بنده سروده است.
>>> لینک دریافت فایل صوتی
لینک دوم برای همان اجرا >>> اینجا

+ نوشته شده در  شنبه دوازدهم شهریور 1390ساعت 0:0  توسط شیخ 02537832100  | 

آواز سه‌گاه بنده همراه با «کار عمل»
سه‌تار: سیّد یوسف غیاثی
اشعار: حافظ، خواجوی کرمانی
تاریخ اجرا: اول شهریور ۹۰
مکان: قم، پارکینگ شیخ
لینک دریافت فایل صوتی >>> اینجا


برچسب‌ها: کارعمل, سه‏‌تار, خواجوی کرمانی
+ نوشته شده در  دوشنبه هفتم شهریور 1390ساعت 8:9  توسط شیخ 02537832100  | 

بی تو ای سرو روان با گل و گلشن چه کنم؟ (افشاری) >> اینجا

بی تو ای سرو روان با گل و گلشن چه کنم؟ (همایون) >> اینجا

یارب سببی ساز که یارم به سلامت (شهناز شور) >> اینجا

تو می‌روی و دل ز دست می‌رود (سه‌گاه) >> اینجا

سعیده و دور شو از برم ای واعظ >> اینجا

تحریر بعد از بیت: هر پارسا را کان صنم در پیش مسجد بگذرد >> اینجا

تحریر: بیات راجعه >> اینجا

اول ز تحت و فوق وجودم خبر نبود (مخالف چهارگاه) >> اینجا

+ نوشته شده در  شنبه بیستم فروردین 1390ساعت 14:26  توسط شیخ 02537832100  | 

فردا ۲۴ اسفند روز بزرگداشت پروین اعتصامی شاعرهء بلندآوازهء ایرانی است.
به همین مناسبت تصویری از او که در این سایز و کیفیت در اینترنت دیده نشده است، تقدیم می‌شود و نیز آوازی از خودم با سه‌تار ابوالفضل مثقالی و ضرب حسین نوروزیان که در تاریخ ۱۶ مهر ۸۶ در پارکینگ منزلمان در قم بر روی غزلی از پروین با مطلع: هر که با پاکدلان صبح و مسائی دارد / دلش از پرتو اسرار صفایی دارد اجرا شده است. امیدوارم بپسندید.
لینک دریافت فایل صوتی >> اینجا


برچسب‌ها: ابوالفضل مثقالی, سه‌تار
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و سوم اسفند 1389ساعت 7:0  توسط شیخ 02537832100  | 

 تاریخ : بیست آذر 89/ در مایهء اصفهان
>>> اینجا
لینک مرتبط: اینجا

برچسب‌ها: نی
+ نوشته شده در  شنبه دوم بهمن 1389ساعت 15:59  توسط شیخ 02537832100  | 

رضا شیخ محمدی, حسین فردی, ابوالفضل مثقالی

حسین فردی, ابوالفضل مثقالیاشعار: سعدی (آنکه هلاک من همی)، خواجوی کرمانی (گفتا تو از کجایی؟ کاشفته می‌نمایی؟)
خواننده: رضا شیخ محمّدی
سه‌تار: ابوالفضل مثقالی
تمبک: حسین فردی
تاریخ اجرا: ۱۹اردیبهشت۸۹
مکان: قم، پارکینگ منزل شیخ / ضبط صدا با: دوربین دیجیتال کانن مدل اس.تری.آی.آس با پسوند ویو / ادیت و اکوگذاری و تبدیل به ام.پی.تری: با برنامهء کول‌ادیت / لینک دریافت فایل صوتی:
http://www.4shared.com/audio/PVSbuZQV/890219-sheikhmesqalihosein-far.html

+ نوشته شده در  پنجشنبه یازدهم شهریور 1389ساعت 5:52  توسط شیخ 02537832100  | 

عبدالله شایان, حسین شایان, رضا شیخ محمدی, سینا غفاریعبدالله شایان, رضا شیخ محمدی, سینا غفاری (سیتار به دست)آواز من با ساز سیتار
نوازنده: سینا غفّاری
مکان: منطقهء جنگپورا در جنوب دهلی
زمان: ۵ ژولای ۲۰۱۰ / ۱۴ تیر ۱۳۸۹ ش
شعر: سیّد حسن غزنوی  شاعر اواسط قرن ۶ هجری >>> اینجا را کلیک کنید!

+ نوشته شده در  جمعه پانزدهم مرداد 1389ساعت 2:18  توسط شیخ 02537832100  | 

آواز و کارعمل من
بر روی شعر سنایی غزنوی
(بیتو ای آرام جانم زندگانی چون کنم؟)
با سه‏‌تار ابوالفضل مثقالی
و ضرب مهرداد بابایی
در ۷ خرداد ۸۹ >>> اینجا


برچسب‌ها: سه‏‌تار, سنایی غزنوی, ابوالفضل مثقالی
+ نوشته شده در  جمعه هفتم خرداد 1389ساعت 0:0  توسط شیخ 02537832100  | 

عادل منصورینیمه شب ۲۳ دی ۸۸ / کرمان / آموزشگاه گلپونه‌ها
شعر (سعدی) : ز اندازه بیرون تشنه‌ام ساقی! بیار آن آب را
اوّل مرا سیراب کن، وانگه  بده اصحاب را
تصنیف۱: نگارینا! دلم بردی
تصنیف۲: تا کی کنم از طرّهء طرّار تو فریاد (سنایی غزنوی)
لینک دریافت فایل صوتی
لینک کمکی (دریافت فایل با ویرایش تازه در 93/2): اینجا


برچسب‌ها: ویولون, کرمان
+ نوشته شده در  یکشنبه نوزدهم اردیبهشت 1389ساعت 15:22  توسط شیخ 02537832100  | 

رضا شیخ محمّدی و داود فراهانی (تابلوی طرّاحی فرش در پس‌زمینه کار داوود فراهانی)آواز ابوعطای من با تار داوود فراهانیبر روی غزل: الا ای لعبت ساقی! ز می پر کن مرا جامی!
شاعر: جبلی غرجستانی (فوت‌شده در ۵۵۵ قمری)
مکان: قم، انتهای زنبیل‌آباد، بنیاد، فلکهء ایثار، خ مفتح، منزل نوازنده
تاریخ: ۱۲ فروردین ۸۹            >> اینجا


برچسب‌ها: تار, قم
+ نوشته شده در  چهارشنبه پانزدهم اردیبهشت 1389ساعت 19:44  توسط شیخ 02537832100  | 

یوتیوباجرای اوّل / اجرای دوم
مدیافایر: اجرای دوم
فیسبوک (اجرای اول): اینجا و اینجا
فیسبوک (اجرای دوم): اینجا و اینجا


برچسب‌ها: تلویزیون, تار, فیسبوک
+ نوشته شده در  پنجشنبه نهم اردیبهشت 1389ساعت 17:52  توسط شیخ 02537832100  | 

دکتر اسکندری, محمود میرزایی, رضا شیخ محمدیشیخ, جعفر طیار, نامجو, دکتر اسکندری, محمود میرزایی آواز: رضا شیخ محمّدی / نی: محمود میرزایی
(برادر استاد محمد میرزایی خوشنویس و خوانندهء کرمانی)
۲۳ دی ۸۸ / مکان: سفره خانهء هزار و یکشب کرمان
غزل‌ها: رفیع مروزی، سنایی غزنوی، جبلی غرجستانی
دکلمه: دکتر اسکندری                   >> اینجا


برچسب‌ها: نی, کرمان
+ نوشته شده در  چهارشنبه هشتم اردیبهشت 1389ساعت 21:13  توسط شیخ 02537832100  | 

رضا شیخ محمّدی و تنها تار شناسنامه‌دار ساختهء یحیی سازساز معروف در ایرانناصر آل‌یاسین و شیخآواز ابوعطای من با تار ساختهء یحیی (سازندهء معروف ِ ساز) که در ۱۳۱۰ قمری ساخته شده است.
نوازنده: ناصر آل‌یاسین
مکان: تبریز، مجتمع صنایع دستی امیریّه
تاریخ: ۲۷ فروردین ۸۹ >> اینجا

ناصر آل‌یاسین   تصویر یحیی سازندهء معروف ساز و جملهء: یادگار انقلاب ایران فدائی وطن یحیی مسیحی  شناسنامهء ساز یحیی. قیمت این ساز بیش از ۱۰۰ میلیون تومان برآورده شده است. مغازهء ناصر آل‌یاسین
استاد آل‏یاسین در کارگاه خود در تبریز به ساختن و تعمیر ساز اشتغال دارد. دوستانی که مایل به ارتباط با ایشان و احیانا خرید سازهای دست‏ساز ایشان هستند با این شماره‏ها تماس بگیرند:
09141153652 /
04115232874
مکالمهء بنده با ایشان در تماس تلفنیشان در مهر ۹۰ >>> آر ۲۲۰، فولدر ان.۹۵

+ نوشته شده در  دوشنبه سی ام فروردین 1389ساعت 22:12  توسط شیخ 02537832100  | 

آوازخوانی و کارعمل (تصنیف‌خوانی بداهه)
شیخ در مایهء شور و متعلّقات آن (دشتی، بیات ترک)

تار: عبّاس منشی‌زاده و ویولون:
سیّد عادل منصوریاشعار آوازها و تصانیف: سنایی غزنوی

شعر آواز شور: نگارینا دلم بردی خدایم بر تو داور باد
شعر کارعمل: تا کی کنم از طرّهء طرّار تو فریاد؟
شعر آواز بیات ترک و کارعمل: ماه شب گمرهان عارض زیبای توست

تاریخ اجرا: نیمه‌شب سی دی ۸۸
مکان: کرمان، آموزشگاه موسیقی گلپونه‌ها  
لینک اجرای آنلاین یا دانلود کل فایل (۵۰ دقیقه) >>>
اینجا
حجم فایل: ۲۳ مگابایت
لینک دانلود کارعمل "تا کی کنم از طرهء طرار تو فریاد" (دو دقیقه و اندی) >>> اینجا
حجم فایل: ۱ مگابایت


لینک به فیس‌بوک (اجرا با وُرد۲۰۰۳) >>> اینجا

  
تصاویر مربوط از فیس‌بوک از راست به چپ. آپ در خرداد ۹۱


برچسب‌ها: تار, کرمان
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و چهارم اسفند 1388ساعت 1:24  توسط شیخ 02537832100  | 

رضا شیخ محمدی - هاشم شریفزاده علی ملک - رضا شیخ محمدی - هاشم شریفزاده - احسانپور آرش فرهنگفر - ملک - رضا شیخ محمدی آرش فرهنگفر در منزل شیخ
رضا شیخ محمدی - هاشم شریفزاده - ملک - آرش فرهنگفر آرش فرهنگفر در منزل شیخ هاشم شریفزاده - ملک - امین شیخ محمدی (پسر شیخ) - آرش فرهنگفر امین شیخ محمدی (پسر شیخ) - آرش فرهنگفر
 
آوازخوانی و تصنیفخوانی بداههء رضا شیخ محمدی
ضرب: آرش فرهنگفر فرزند استاد ناصر فرهنگفر
تار: هاشم شریفزاده
شعر: جبلی غرجستانی
مایهء دشتی
قطعهء ضربی ابتدا: بر شانه‌های باد (ساختهء هاشم شریفزاده)

مکان اجرا: منزل شیخ در قم
تاریخ: ۲۳ بهمن ۸۸
>>>
اینجا

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و نهم بهمن 1388ساعت 14:2  توسط شیخ 02537832100  | 

استاد سید فوءاد توحیدیآواز و تصنیف ابوعطا - دشتی رضا شیخ محمدی
با تار استاد سید فوءاد توحیدی
کرمان / آموزشگاه جناب توحیدی
25 دی 88

شعر: ه.ا.سایه
شعر تصنیف: سنایی / ملودی تصنیف: شیخ
>> اینجا

برچسب‌ها: تار, کرمان
+ نوشته شده در  شنبه دهم بهمن 1388ساعت 2:3  توسط شیخ 02537832100  | 

هاتفی از گوشهء میخانه دوش / گفت: ببخشند گنه می بنوش (حافظ)
لینک دریافت فیلم: 
http://www.aparat.com/v/LUEhW

برچسب‌ها: کرمان
+ نوشته شده در  پنجشنبه یکم بهمن 1388ساعت 0:0  توسط شیخ 02537832100  | 

رضا شیخ محمدی / مهدی علی‌بیگیآوازخوانی و تصنیف‌خوانی بداههء شیخ
با سه‌تار مهدی علی‌بیگی / 
مایهء نوا - ابوعطا
بر روی غزل ه.ا.سایه (هوشنگ ابتهاج) hooshang ebtehaj
زین بیش از پس و پیش زلف دوتا مگستر!
در پیش پای دلها دام بلا مگستر!
۱۶ آذر ۸۸ / قم، خیابان صفائیّه، پاساژ ستاره ، طبقهء دوم،
مغازهء سازفروشی مهدی علی‌بیگی
>>> اینجا

+ نوشته شده در  پنجشنبه نوزدهم آذر 1388ساعت 21:11  توسط شیخ 02537832100  | 

یوسفی, رضا شیخ محمدی, سید یوسف غیاثی, مجتبی سالاریتصنیف‌خوانی بداههء شیخ با سنتور مجتبی سالاری
شاگرد استاد مجید کیانی
در مایهء همایون
مشتاقی و صبوری از حد گذشت ما را / گر تو شکیب داری، طاقت نماند ما را (سعدی)
یازده آذر ۸۸ / قم، خیابان باجک / زیرزمین منزل نوازنده
>>> اینجا

+ نوشته شده در  سه شنبه هفدهم آذر 1388ساعت 13:55  توسط شیخ 02537832100  | 

آوازخوانی و تصنیف‌خوانی بداههء شیخ در مایهء سه‌گاه
با سه‌تار ابوالفضل مثقالی
پنج آذر ۸۸
قم، بیست متری شهید بهشتی، نبش کوچهء ۱۴
مغازهء دنج و کوچک ابوالفضل مثقالی
>>> اینجا

تصنیف «تو میروی و دل ز دست میرود»
>>> اینجا

 

 

بداهه‌خوانی آواز و تصنیف شیخ در مایهء سه‌گاه با تار ابوالفضل مثقالی
۵ آذر ۸۸ / قم، ۲۰ متری شهید بهشتی، مغازهء دنج مثقالی
آواز: گل می‌رود از بستان بلبل ز چه خاموشی
تصنیف: تو می‌روی و دل ز دست می‌رود
اشعار: هوشنگ ابتهاج (ه.ا.سایه) hooshang ebtehaj
>>> اینجا
دانلود تصنیف «تو می‌روی و دل ز دست می‌رود» به طور مستقل
>>> اینجا

+ نوشته شده در  یکشنبه هشتم آذر 1388ساعت 14:41  توسط شیخ 02537832100  | 

آواز و تصنیف شیخ با تار ابوالفضل مثقالی در ۵ آذر ۸۸
در مایهء راست‌پنجگاه
مکان: مغازهء مثقالی در بیست متری شهید بهشتی قم
آواز: نگارا! بر سر عهد و وفا باش
تصنیف: در دست غم یار دلارام بماندم
 (اشعار: انوری ابیوردی) anivari abivardi
>>> اینجا

+ نوشته شده در  جمعه ششم آذر 1388ساعت 10:49  توسط شیخ 02537832100  | 

بداهه‌خوانی شیخ در مایهء همایون و سه‌گاه
مکان: مغازهء کوچک ابوالفضل مثقالی در بیست متری شهید بهشتی قم
زمان: ۲۳ آبان ۸۸
نوازنده: ابوالفضل مثقالی
>> اینجا

+ نوشته شده در  شنبه سی ام آبان 1388ساعت 16:23  توسط شیخ 02537832100  | 

بداهه‌خوانی شیخ در مایهء چهارگاه
یازده مهر ۸۸
بر روی غزل حضرت حافظ:
سحرم هاتف میخانه به دولتخواهی
گفت: باز آی که دیرینهء این درگاهی

دکلمه: حسن اعرابی
سه‌تار: ابوالفضل مثقالی
ضرب: حسین فردی

>>> اینجا
لینک این اجرا در سایت پارسینه >>> اینجا

+ نوشته شده در  دوشنبه سیزدهم مهر 1388ساعت 13:1  توسط شیخ 02537832100  | 

آواز نیمه‌تمام من
در مایه‌ی بیات اصفهان
که در ۱۵ اردیبهشت ۸۸
در پارکینگ منزلمان در قم
در پشت تلفن برای «لعبتی از جنس فلسفه و وسوسه» خوندم.
دوستی که مایل نیست صدایش را بشنوم ولی مشتاق است آوازم را بشنود.
شعر: مولوی
بگیر دامن لطفش که ناگهان بگریزد
شعر: حافظ
هاتفی از گوشه‌ی میخانه دوش / گفت ببخشند گنه می بنوش
شعر: مولوی
آن خواجه را از نیمشب بیماریی پیدا شده است
>>> اینجا

+ نوشته شده در  دوشنبه یازدهم خرداد 1388ساعت 22:47  توسط شیخ 02537832100  | 

دکلمه و آواز من بدون ساز
در ۲۴ اردیبهشت ۸۸
در مایه‌ی چهارگاه
در پارکینگ منزلمان در قم
در نزد سید حمید حسینی (خواهرزاده‌ام) و دوست طلبه‌اش

دل از من برد و روی از من نهان کرد / خدا را با که این بازی توان کرد
------------------------
راهی بزن که آهی بر ساز آن توان زد / شعری بخوان که با آن رطل گران زد
>>> اینجا


+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و هفتم اردیبهشت 1388ساعت 23:8  توسط شیخ 02537832100  | 

در چت دیشبمان گفتی:
«مقام فيلسوف جداست از هنرمند و بايد پیوسته جدا بماند.» و افزودی که به يک سير ديالکتيکي در زمان خلق اثر هنري میان تصريح و تلويح مي‌اندیشیدی و اینکه آیا شدنی است که هنرمند گاه بي‌خويش شود و دست به خلق زند و گاه نقش فيلسوف به خود گیرد و خودآگاهی اختیار کند و باز هر آن تصمیم گرفت، خویشتن‌داری پیشه کند و در لحظه‌ی بعد بي‌خويشی و بی‌خویشتنی؟»
در نهایت به سوءال خویش، خود پاسخ گفتی که: «یخلانه‌نو!(۱) یعنی شدنی نیست!»
و در مقام تعیین مصداق و ابراز اینکه بی‌مثال حرف نمی‌زنی، وانمود کردی که داری چشم می‌گردانی در آن حوالی، در حالی که می‌دانستی - بدجنس! - که کسی آن دور و برها نیست جز من. ولی «حیله‌سازانه و نقش‌بازانه»(۲) اینطور القا کردی که گویی ناگهان چشمت به من افتاده و گفتی:
«آهان! همین تو!... بایست که خوب پیدایت کردم! ببین خودتو!... که بر کرسی خلق که نشسته‌ای، به خودت که مي‌آیی خراب مي‌کنی حسابي؟» و افزودی: «البته بلانسبت!» و شکلک لبخند مسنجر را سپر کردی تا ذوق کنم و یادم برود که باید بدم بیاید از بدجنسیت.
.
.
ولی نه! چرا بدم بیاید؟
که خود گویی چنینم انگار از قضا.
به حال خودم که باشم، هزار نقش بازی می‌کنم ولی اگر «بازآفرینی یک ادای کهنه» را ازم بخواهند، به فرض که تمامیّت خودم را هم به استخدام درآورم نمی‌تونمش! چون: سفارش بر‌نمی‌دارد غزل!(۳)
اینها را گفتم تا دو فایل صوتی برایت پخش کنم که ذوق می‌کنم اگر ذوق کنی با شنیدنش. فایل اوّل تلویحیست و دومی تصریحی. در اولی هنرمندم و در دومی فیلسوف. در اولی بی‌خویشتنم و در دومی خویشتندار. سوم مهر ۸۵ در منزل شیخ غلامعلی زند قزوینی و پسر که عارف‌مسلکند و اهل دل، آوازی خواندم بی‌ساز روی غزلی از حافظ در مایه‌ی همایون:

سطر رضا شیخ محمدی + تذهیب فاطمه شریعتی





من که از آتش دل چون خم می در جوشم / مُهر بر لب زده خون می‌خورم و خاموشم


به بیت:
هست امیدم که علیرغم عدو روز جزا / فیض عفوش ننهد بار گنه بر دوشم
که رسیدم، آن را مناسب با گوشه‌ی «بیداد و بیات راجع» همایون یافتم و خواندم.

در ادامه‌اش هم:
پدرم روضه‌ی رضوان به دو گندم بفروخت / من چرا ملک جهان را به جوی نفروشم را در گوشه‌ی عشّاق اجرا کردم که حاضران اندکشمار محفل و از جمله آن پدر و پسر عمامه‌برسر را خوش آمد.
محفل که تمام شد، تکه‌‌ی «هست امیدم» و «پدرم»  را که علی زند با گوشی موبایلش ضبط کرده بود، برای حضّار پخش کرد (اینجا) و مثلاً تعریف و تمجید.
چند روز از این ماجرا گذشت.
بار دیگر بزمی در همان منزل واقع در خیابان صفائیّه‌ی قم در کوچه‌ی بیگدلی ترتیب یافت. قرار بود قرآنی بخوانی و باز هم آوازی. ولی دوستان ابراز کردند که ما هنوز در فکر (به قول امروزی‌ها در کف) اون «هست امیدم» شما هستیم. می‌شود دوباره برایمان اجرا کنید؟ گفتم:
«مشکلی نیست.» ولی هر مدلی خواندم، گفتند: نه! اون روز یه چیز دیگه بود. و آخرش این شد:

اجرای مجدّد: هست امیدم که علیرغم عدو روز جزا


و من برای هزارمین بار دانستم که: سفارش بر نمی‌دارد غزل و به قول تو: «شدنی نیست که هنرآفرین در مواقع لزوم، عنان کار به دست تعقّل دهد و هر جا لازم شد، ضمیر ناخودآگاهش را سکّاندار کند.»


پی‌نوشت:
۱. تلفیقی از یخ (yokh)، لا، نه و no که به ترتیب در ترکی، عربی، فارسی و انگلیسی معنای نفی دهد.
۲. وامی از این بیت مولانا (شاعری که دوستیم با تو دوستیم با او را به دنبال داشت):
«چه نقش‌ها که ببازد، چه حیله‌ها که بسازد / به نقش، حاضر باشد، ز راه جان بگریزد»
۳. «هانی موسایی» تایپیست انجمن خوشنویسان قم ازم خواست که به سیاق قطعات متعدّدی که برای دیگر دوستان خوشنویس و غیرخطّاط سروده‌ام، قطعه شعری هم برای او بسرایم و اسمش را در ضمن آن بیاورم. و من چون این بار پای سفارش به میان آمد، برایش سرودم که نمی‌توانم برایش بسرایم!:
گفت «موسایی»: چرا در وصف من / ابر شعر تو نمی‌بارد غزل؟
منتظر بیهوده - هانی جان! - مباش / چون سفارش بر‌نمی‌دارد غزل!

+ نوشته شده در  سه شنبه پانزدهم اردیبهشت 1388ساعت 13:29  توسط شیخ 02537832100  | 

>>> اینجا

+ نوشته شده در  پنجشنبه سوم اردیبهشت 1388ساعت 1:23  توسط شیخ 02537832100  | 

ساقی بده پیمانه‌ای زان می که بی‌خویشم کند
بر حسـن شورانگیــز تو عاشقتــر از پیشــم کنـد

شعر: رهی معیّری / دکلمه‌: حسن اعرابی / آواز: رضا شیخ محمّدی
تاریخ: ۱۹ فروردین ۸۸ >>> اینجا

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و هفتم فروردین 1388ساعت 2:20  توسط شیخ 02537832100  | 

آوازم در مایه‌ی سه‌گاه به همراه ضرب حسین فردی
۴ فروردین ۸۸ / بر روی چند بیت از غزلی از خواجوی کرمانی
ای ترک آتش‌رخ بیار آن آب آتش‌فام را
وین جامه‌ی نیلی ز من بستان و در ده جام را
آنلاین گوش کنید و اگر خواستید، دانلود کنید >>> اینجا

+ نوشته شده در  یکشنبه نهم فروردین 1388ساعت 14:20  توسط شیخ 02537832100  | 

آواز من در مایه‌ی دشتی در خلوت پارکینگ منزلمان در قم
به یاد محصول تمام دوستی‌ها و دوستیابی‌هابم: لعبتی از جنس فلسفه و وسوسه
۴ فروردین ۸۸ / بر روز غزل حافظ:
ای دل به کوی عشق گذاری نمی‌کنی / اسباب جمع داری و کاری نمی‌کنی
برای شنیدن آنلاین یا دانلود به اینجا بروید!

+ نوشته شده در  سه شنبه چهارم فروردین 1388ساعت 15:30  توسط شیخ 02537832100  | 

آواز رضا شیخ‌محمّدی با ویولون مرتضی نامداری و نی جوانمرد / قم، منزل نامداری
                               اوّل آذر ۸۷ / مایه‌ی اصفهان >>> اینجا
                                              مایه‌ی بیات‌ترک >>> اینجا
+ نوشته شده در  جمعه یکم آذر 1387ساعت 1:34  توسط شیخ 02537832100  | 

آواز من با تار شریف‌زاده (شاگرد استاد کیوان ساکت)
به همراهی ضرب رضا احسانپور
در مایه‌ی اصفهان
۲۳ آبان ۸۷
منزل امیر گرامی
قم، خیابان باجک

>>> اینجا
+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و سوم آبان 1387ساعت 1:19  توسط شیخ 02537832100  | 

آوازخوانی و تصنیف‌خوانی بداهه‌ی رضا شیخ‌محمّدی
در مایه‌ی نوا
به همراه سه‌تار ابوالفضل مثقالی
بر روی غزلیّات حافظ
۲۹ شهریور ۸۷
شب ۱۹ رمضان ۱۴۲۹
منزل دکتر رضوانی در قم / خیابان باجک
>>> اینجا

+ نوشته شده در  دوشنبه هشتم مهر 1387ساعت 22:4  توسط شیخ 02537832100  | 

آوازخوانی و تصنیف‌خوانی من در مایه‌ی ماهور
بر روی دو غزل از حافظ شیرازی
اگر به کوی تو باشد مرا مجال وصول / رسد به دوست وصلت نوای من به اصول
و:
در خرابات مغان نور خدا می‌بینم
وین عجیب بین که چه نوری ز کجا می‌گیرم

در نزد سید یوسف غیاثی ۱۸ ساله بچّه‌ی کرمان
و بدون ساز

>>> اینجا را کلیک کنید

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و هفتم شهریور 1387ساعت 16:39  توسط شیخ 02537832100  | 

مشق آوازخوانی و تصنیف‌خوانی بداهه‌ی رضا شیخ‌محمّدی
در مایه‌ی سه‌گاه
به همراه سه‌تار ابوالفضل مثقالی
بر روی غزلیّات حافظ
۷ مرداد ۸۷
پارکینگ منزل شیخ در قم
>>> اینجا

+ نوشته شده در  دوشنبه هفتم مرداد 1387ساعت 23:59  توسط شیخ 02537832100  | 

تا ز میخانه و می نام و نشان خواهد بود | سر ما خاک ره پیر مغان خواهد بود / شعر حافظ
مشق اول آواز رضا شیخ‌محمّدی / تار ابوالفضل مثقالی
نیمه‌ی خرداد ۱۳۸۷، منزل نوازنده: اینجا
===================
اجرای دیگری از این آواز که در نوبت دیگری با همان نوازنده و به همراهی ضرب سید پیمان حسینی انجام دادم:>>> اینجا
محل آرشیو فایل اصلی: آر116


برچسب‌ها: تار, حافظ, ابوالفضل مثقالی, ضرب
+ نوشته شده در  یکشنبه نوزدهم خرداد 1387ساعت 3:6  توسط شیخ 02537832100  | 

دوست علاقمند به موسیقی‌ام: «حسین فردی» که دستی هم در ساخت و ساز ساختمان دارد
و به سفرهای ماءموریّتی به کیش و بم می‌رود،
در اوایل ماه جاری (خرداد ۸۷) از کیش به من زنگ زد
و همانجا درجا از من خواست که پشت تلفن برایش آوازی در دستگاه چهارگاه بخوانم.
در پارکینگ سقف‌بلند منزلمان در قم که دفتر کارش کرده‌ام، نشسته بودم،
از کوچه رهگذران می‌گذشتند و گاه ماشین و موتوری عبور می‌کرد.
قبول دعوت کردم و آوازی که در آن از گوشه‌های مختلف دستگاه چهارگاه نظیر:
رجز و هدی، پهلوی استفاده شده، خواندم
و به عادت همیشه قبل از شروع خواندن، دستگاه ضبط صدا را روشن کردم.
حاصل کار را شما هم بشنوید. امیدوارم که لذّت ببرید:

>>> اینجا
و یا >>> 
اینجا


برچسب‌ها: حسین فردی
+ نوشته شده در  سه شنبه هفتم خرداد 1387ساعت 14:39  توسط شیخ 02537832100  | 

مشق آواز و ضربیخوانی رضا شیخ محمدی
در شور و متعلّقات آن (دشتی، بیات ترک)
با سه‌تار امیر قره‌بیگلو
۱۴ دی ۸۶ / پارکینگ منزل شیخ در قم

دکلمه از کتاب بهارستان جامی
شعر آواز: حجاب چهرهء می‌شود غبار تنم
خوشا دمی که از آن چهره پرده برفکنم (حافظ)
ضربیخوانی (کار عمل) بداهه در شور:
دانی که چیست دولت دیدار یار دیدن
در کوی او گدایی بر خسروی‌گزیدن

آواز دیلمان دشتی:
مرا تا نقره باشد می‏فشانم / تو را تا بوسه باشد، می‏ستانم (سعدی)
ضربیخوانی (کار عمل) بداهه در بیات ترک:
ما همه چشمیم و تو نور ای صنم!
چشم بد از روی تو دور ای صنم! (سعدی)


 لینک دریافت فایل صوتی >>> اینجا
و یا >>> اینجا

+ نوشته شده در  جمعه بیست و یکم دی 1386ساعت 19:29  توسط شیخ 02537832100  | 

دکلمه، آواز و تصنیف در مایه‌ی بیات‌اصفهان
مشق رضا شیخ‌محمدی
در نیمه‌ی دی ۱۳۸۶
در پارکینگ منزل شیخ در قم

سه‌تار اول: ابوالفضل مثقالی / سه‌تار دوم: امیر قره‌بیگلو
نی: مهدی افشاری‌مهر / ضرب: امیر نوری


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه شانزدهم دی 1386ساعت 23:41  توسط شیخ 02537832100  |